کد مطلب:42283
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:22
مسيحيان معتقدند كه حضرت عيسي عليه السلام فداي گناهان انسان شده است . نظر قرآن در اين باره چيست ؟
اولا ; مسيحيان معتقدند كه حضرت آدم مرتكب گناه شد و از درخت ممنوع خورد . درحاليكه قرآن اين مطلب را از دو جهت دفع مي كند . نـخـسـت آنـكـه نـهي از خوردن ازدرخت , نهي مولوي نبود بلكه نهي ارشادي بود كه صرفا براي مصلحت و رشد آن حضرت بود , و روشن است كه بر اطاعت يا عدم اطاعت امر يا نهي ارشادي ثواب و عـقـاب اخـروي مـترتب نمي شود . تنها اثر عدم اطاعت اين نوع اوامر و نواهي اثر وضعي آنهاست حـضـرت آدم عـلـيـه الـسلام با خوردن از درخت ممنوع قرب الهي و آسايش بهشت آسماني را از دست داد . دوم آنكه برهان عقلي و نقلي نشان مي دهد كه حضرت آدم عليه السلام از انبياءالهي بوده است . و پيامبران داراي مقام عصمت اند و دچار گناه نمي شوند . ثانيا ; مسيحيان معتقدند كه گناه كردن از ذاتيات آدم است و از او منفك نمي شود . در حـاليكه قرآن كريم اين عقيده را رد مي كند و مي فرمايد : ثم اجتباه ربه فتاب عليه و هدي ( طه / 122 ) و نيز فتلقي آدم من ربه كلمات فتاب عليه انه هوالتواب الرحيم ( بقره / 37 ) . اعـتـبـار عقلي نيز مويد آن است كه حضرت آدم عليه السلام اگر گناهي كرده باشند موردعفو و بخشش خدا قرار گرفته اند . و با وجودش بخشش و عفو ديگر اثري از گناه باقي نمي ماند تا حضرت عيسي عليه السلام بخواهد فداي آن باشد . ثالثا ; اين اعتقاد مسيحيان كه گناه حضرت آدم در فرزندان او نيز باقي ماند و به آنها به ارث رسيد , نادرست است . زيـرا مستلزم آن است كه آثار گناه حضرت آدم بركساني كه گناه نكرده اند بار شود و اين مطلب يعني ظلم و بي عدالتي . قرآن كريم مي فرمايد : ان لا تزر وازره وزر اخري ( نجم / 39 ) . رابـعـا ; لازمـه اعتقاد مسيحيان اين است كه همه گناهان سبب هلاكت و عقاب جاويدان شوند و تفاوتي ميان گناهان نباشد . در حاليكه عقل و نقل دلالت دارند كه ميان گناهان به لحاظ تاثير تفاوت وجود دارد و گناهان به صغيره و كبيره تقسيم شوند .
تفسير الميزان ج 3 ص 298
طباطبائي - سيد محمد حسين
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.